Rynek Infrastruktury
Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej odpowiedzialny za transport, Siim Kallas, powiedział, że mimo pozytywnych danych, na drogach Europy wciąż dziennie ginie 75 osób, co oznacza, że można jeszcze wiele zrobić. – Wyznaczyliśmy sobie ambitne cele zakładające zmniejszenie o połowę liczby ofiar śmiertelnych wypadków na europejskich drogach do 2020 r. i musimy prowadzić konsekwentne działania, aby cele te zrealizować – mówi Kallas.
Statystyki dla poszczególnych krajów pokazują, że między poszczególnymi państwami członkowskimi UE występują znaczne różnice pod względem liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. Kraje o najniższej liczbie ofiar śmiertelnych wypadków drogowych to Wielka Brytania, Szwecja, Niderlandy i Dania, gdzie odnotowuje się około 30 ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców.
W porównaniu z rozczarowującymi danymi z 2011 r., kiedy postępy w ograniczaniu liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych spadły do 2 proc., zmniejszenie tej liczby o 9 proc. w 2012 r. oznacza, że państwa członkowskie są ponownie na dobrej drodze do osiągnięcia celu zakładającego zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych o połowę w latach 2010-2020. Aby osiągnąć ten cel, konieczne jest zmniejszenie liczy ofiar śmiertelnych średnio o około 7 proc. rocznie.
W europejskim programie działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego na lata 2011-2020 wyznaczono cel zakładający zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w Europie o połowę w ciągu najbliższych dziesięciu lat. Zawiera on ambitne propozycje, które dotyczą zwiększenia bezpieczeństwa pojazdów, infrastruktury i zachowania użytkowników dróg.
Do wdrażanych od niedawna kluczowych inicjatyw należą m.in. bardziej rygorystyczne zasady w zdobywaniu unijnego prawa jazdy, krajowe plany egzekwowania przepisów, przedkładane przez państwa członkowskie, które są bogatym źródłem najlepszych praktyk, zasady dotyczące transgranicznego egzekwowania przepisów mające na celu umożliwienie skuteczniejszego prowadzenia postępowań w sprawie przestępstw lub wykroczeń drogowych popełnionych za granicą oraz działania zmierzające do opracowania strategii na rzecz zmniejszenia liczby rannych.
W Polsce w roku 1965 na milion mieszkańców przypadało 79 ofiar śmiertelnych. W 2010 roku były to już 102 ofiary, a rok później 109 ofiar. W 2012 roku na milion mieszkańców przypadały 93 ofiary śmiertelne. Średni roczny spadek w latach 2000-2010 wyniósł -4 procent. Z kolei w latach 2010-2011 -7 procent. W latach 2011-2012 spadek wyniósł już 15 procent.